30 موجود افسانه اي انسان نماي معروف و ترسناك
این وب سایت توسط احمد عینی زاده درست شده است
تاریخ : سه شنبه 6 / 5 / 1392
نویسنده : احمد عینی زاده
بعضی از موجودات افسانه ای، ریشه درسنن ملّی دارند و بعضی دیگر، احتمالاً در گذشته های دور، وجود داشته اند. به هر صورت، هر فرهنگی دارای تعداد زیادی از این موجودات است که بیشترشان هم انسان نما هستند. به بیان دقیق تر، هزاران موجود انسان نمای افسانهای وجود دارد که شاید واقعی هستند ویا شاید، همان طور که برخی اعتقاددارند، در جایی از کره ی زمین پنهان اند. ولی ما اینجا تنها داستان معروف ترین آن ها را که از فرهنگ های مختلف جمع آوری شده اند، بازگو می کنیم. ۱( یأجوج و مأجوج )Gog and Magog( از یأجوج و مأجوج، در قرآن، سِفر پیدایش، کتاب حزقیال و مکاشفه ییوحنا، سخن رفته است. آن ها به عنوان موجودات ماوراءالطبیعه، شیاطینیا اقوامی توصیف می شوند که در کره ی زمین به صورت پنهانی زندگی می کنند. یأجوج و مأجوج در اساطیر و فولکلور به دفعات مطرح شده اند و وجودشان از سوی بسیاریاز ادیان از جمله اسلام، مسحیت و یهودیت، مورد تأیید قرار گرفته است. طبق باور گسترده ای که هم در مسیحیت و هم در اسلام وجود دارد،»وی که دو شاخ دارد« )فرمانروایی بزرگ و درستکار( و دو عصر را صاحب است )بر دو عصر تأثیر دارد(، جهان را در سه جهت درنوردید تا این که قومی را یافت زیر ستم یأجوج و مأجوج. یأجوج و مأجوج»ذاتی پلید و نابودگر« داشتند و»باعث فساد گسترده ای در زمین بودند«. قوم ستمدیده، در ازای محافظت شدن، پیشنهادِ دادنِ خراج کردند. فرمانروا قبول کرد که به آنان کمک کند، اما پیشنهاد خراج را نپذیرفت. وی دیوار بزرگی ساخت که اقوام متخاصم قادر نبودند از آن عبور کنند. این اقوام تا روز قیامت، آنجا خواهند ماند و خلاصی آنان نشانه ی پایان جهان خواهد بود. »جنگ یأجوج و مأجوج« پیش از بازگشت مسیح اتفاق خواهد افتاد. ۲( ساتیر )Satyr( ساتیرها در اصل، در تمدن یونانی، به عنوان همراهان پان )خدای آب، مزرعه، جنگل، جانوران و شبانان که در افسانه های یونان به شکل بز است( شناخته می شوند. این موجودات با ربّ النوع مزارع در افسانههای روم، ترکیب یافته، شکلی نیمه انسان و نیمه بز به خود گرفتند )نیمه ی بالاییِ بدن به شکل یک مرد و نیمه ی پایینی بهشکل بز(. گفته می شود ساتیرها موجوداتی دغلباز، اما ترسو هستند. خرابکار و خطرناک، و در عین حال، خجالتی و بزدل اند. در زمان های قدیم، آن ها معمولاً روی سرشان دو شاخ داشتند اما نسل جدیدشان به جای شاخ، برآمدگی دارد. ۳( آباریمون )Abarimon( آباریمون، نام یک نژاد افسانه ای است که پاهایشان برعکس است، اما علی رغم این مسئله، می توانند با سرعت بالایی بدوند. آباریمون ها در کنار جانورانِ جنگلی زندگی میکردند و از آن جایی که بسیار وحشی بودند، کسی نتوانسته بود آن ها را بگیرد. آنان در درّه ی عظیم کوه ایمانس )رشته کوه های هیمالیای امروزی در پاکستان( می زیستند. هوای آن منطقه، دارای خاصیت به خصوصی بود، به این معنا که اگرکسی در آن هوا تنفس می کرد، قادر به تنفس هوای منطقه ی دیگری نبود و ساکنان درّه، هرگز نمی توانستند آنجا را زنده ترک کنند. ۴( نفیلیم )Nephilim( نفیلیم ها موجوداتی هستند که وجودشان در انجیل عبری مورد تأیید قرار گرفتهاست و به طور اخص، در سِفر آفرینش و سِفر اعداد، به آن ها اشاره شده است. در سایر متون وابسته به انجیل و بعضی نوشته های غیرمشهور یهودی نیز از نفیلیم ها یاد شده است. آنان را براندازنده می خوانند، زیرا قلب انسان با دیدنشان از حرکت بازمی ایستد. برخی می گویند آن ها بسیار غول پیکر بودهاند و وقتی به زمین می افتادند، زمینمی لرزید و باعث می شد دیگران هم به زمین بیفتند. شاید نفیلیم ها دارای اهمیت تاریخی نباشند، اما این موجودات ذهنی باستانی، دارای معانی سؤال برانگیزی هستند. عدّه ای آنان را حاصل آمیزشِ دوگانه ی فرشتگانِ گناهکار و زنانِ انسان می دانند. در انجیل عبری، همچنین اشاره شده که ریفیت ها و نفیلیم ها، نژادهای باستانی غول پیکری بوده اند در عصر آهن، که گمان میرود مرده اند، حال آن که آنان در جایی از این کره ی خاکی، پنهان شده اند. ۵( پری دریایی )Mermaid( پری دریایی، یک موجود افسانه ایِ ساکن آب هاست که بالاتنه و سریبه شکل زن و دمی از جنس ماهی دارد. بحث پریان دریایی از حداقل ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مطرحبوده است. گفته می شود منشأ پری دریایی، ملکه ی بزرگ، آتارگارتیس، بوده که عاشق یک چوپان زمینی می شود و بی آن که بخواهد او را به قتل می رساند. آتارگاتیس که شرمسار شده بود، به درون یک دریاچه می پرد تا به ماهی تبدیل شود، آما آب ها نمی توانند زیبایی الهه وارش را نهفته کنند. به این ترتیب، او به شکل یک پری دریایی درآمد، با بالاتنه ای به شکل انسان و پایین تنه ای به شکل ماهی. با این اوصاف، در فولکلور بریتانیا، پریان دریایی، نشانه ی بدشانسی به حساب می آیند. به این نحو که هم مصیبت را پیش بینی می کنند وهم خود، باعث وقوع آن می شوند. به احتمال زیاد مردم آن ها را با گاوهای دریایی )حیواناتی آبزی( یا با کسانی که از بیماری مادرزادی سیرنوملیا )Sirenomelia ،معروف بهسندروم پری دریایی؛ پاهای کودکی که با این سندروم به دنیامی آید، به هم چسبیده است( رنج میبرند، اشتباه گرفته اند. ۶( بانشی )Banshee( بانشی، در افسانه های ایرلندی، شبح زنی است که اغلب به عنوان نشانه ی مرگ و پیام آور جهان دیگر شناخته می شود. داستانِ »بین سیدهی« )Bean-Sidhi( با یک پری آغاز شد که به خاطر مرگ شخصیت های برجسته، شیون و زاری می کرد. در داستان هایی که بعدها شکل گرفت، ظاهر شدن بانشی به معنای نزدیک شدنِ مرگ بود. طبق افسانه ها، بانشی می تواند در شکل های مختلفی ظاهر شود. او اغلب به شکل عجوزه ای بدمنظر و ترسناک دیده می شود، اما ممکن است به حالت زنی با زیبایی محسورکننده نیز دربیاید و در حال شستن لباس یا زره خون آلود کسی که قرار است بمیرد، مشاهدهشود. اگرچه بانشی معمولاً دیده نمیشود، اما صدای ناله و شیونش اغلب در اطراف جنگل ها و در شبی که قرار است کسی بمیرد، شنیده می شود. ۷( آباتوا )Abatwa( در افسانه های زولو )آفریقا(، آباتوا، بهانسان های بسیار کوچکی اطلاق می شود که می توانند زیر چمن مخفی شوند و مورچه سواری کنند. گفته میشود آنان کوچ کننده هایی هستند که همواره برای تفریح، به شکار می پردازند. طبق افسانه ها، اگر کسی به یک آباتوا بربخورد، معمولا چنینسؤالی از او پرسیده می شود:»اولش از کجا منو دیدی؟« فرد باید پاسخ دهد که آباتوا را از یک کوه یا جای دوری دیده است. گفته می شود آباتواها، نسبت به اندازه ی خود، بسیار حساس هستند و اگر کسی پاسخ دهد که در همان لحظه آن ها را دیده است، سعی خواهند کرد با تیرهای سمّی، او را بکشند. اگر فردی به طور اتفاقی پایش را روی یک آباتوا بگذارد، مجازاتش مرگ است. آباتواها به دلیل خلق و خوی خجالتی شان، فقط می توانند دیده شدن توسط بچه های کمتر از ۴ سال، جادوگران و زنان حامله را تحمّل کنند. اگر زنی حامله، در هفتمین ماه بارداری خود، یک آباتوای مرد ببیند، پسر خواهد زایید. ۸( اِلف)Elf( اِلف، موجودی است برآمده از افسانه های ژرمن. اِلف ها اساساً به عنوان گونه ای از موجودات خداگونه یا شبه خداگونه، شناخته می شدند کهدارای قدرت های جادویی بودند، قدرت هایی که ممکن بود برای انسان هم مفید باشد و هم مضر. در اساطیرِ قبل از مسیحیت، آنان به دو دسته ی اِلف های نورانی و اِلف های تاریک تقسیم می شدند. طبق توصیفاتی که بعدها در افسانه های اسکاندیناویایی ارائه و ماندگار شده، انسان ها ممکن بود بعد از مرگ به مقام اِلف برسند. بر اساساین عقاید، تولید نسل میان اِلف ها و انسان ها امکان پذیر بود. کلماتی که در یونانی معنی »حوری« می دهند، توسط ادیبان آنگلوساکسون با عنوان »اِلف« و مشتقات آن، ترجمه شده اند. ۹( دیو یک چشم )Cyclops( در افسانه های رومی و یونانی، دیو یک چشم یکی از انواع نژاد کهن دیوهاست است و تنها یک چشم در وسط پیشانی دارد. به احتمال فراوان، مردم، یک ناهنجاری مادرزادی به نام یک چشمی)Cyclopia( را که در اثر آن، نوزاد انسان، تنها با یک چشم در میان صورتش متولد می شود، با این گونه اشتباه گرفته اند. ۱۰( اورک )Orc( اورک، واژه ایست که به نژادهای مختلفی از موجودات انسان نما ی خشن و ستیزه گر در فضاهای فانتزی، اطلاق می شود. اورک ها معمولاً به شکل موجودات انسان گونه ی بدشکلی مجسم می شوند که حیوان صفت، جنگ طلب و دگرآزار هستند. آنان در اندازه های مختلفی دیده می شوند، زشت و چرکین اند و گوشت آدمی، غذای محبوبشان است. اورک ها، دندان های نیش بلندی دارند، پاهایشان کمانی است و بازوانشان دراز. پوست بعضی از آن ها به تیرگیمی زند که انگار سوخته است.»تالکین« نویسنده ی ارباب حلقه ها، آنان را این گونه توصیف می کند:»قوزی و عریض است، دماغی پت و پهن دارد، پوستش زرد و بیمارگونه است، دهانش گشاد است و چشمانش کج و کوله….گونه ی پست و نفرت آوری از نژادهای منفور مغول )برای اروپایی ها(«. گفته می شود اورک ها موجوداتی تیره روز، حیله گر و شرورند. تقریباً در تمام آثار حماسی، منشأ آنان، جنین های پلیدی بوده اند که تنها به اراده ی شریرانه ی شیطان، جان گرفته اند. ۱۱( کاپر )Kapre( کاپر، یکی از موجودات افسانه ای فیلیپین است که می توان گفت دیوی درختی است با با ویژگی هایفراوانِ بشری. کاپر، مردی ریشو و بلند قد می باشد با موهای پرپشتِقهوه ای. گفته می شود کاپرها، معمولاً در حال کشیدن پیپ تنباکوهستند، که بوی آن توجه انسان ها را جلب می کند. کلمه ی کاپر، از واژه ی عربی »کافر« می آید. کاپرها ممکن است با انسان ها ارتباط برقرار کنند و پیشنهاد دوستی بدهند. اگر کاپر با یک انسان، دوست شود و به خصوص احساس عاشقانه ای هم در میان باشد، تا پایان عمر، در راستای علاقه ی عاشقانه ی خود، رفتار خواهد کرد. میگویند گاهی کاپرها دست به سر مردم می گذارند و باعث می شوند مسافران سرگردان شده، راه خود را در کوه ها یا جنگل ها، گم کنند. ۱۲( لپرکان )Leperchaun( لپرکان ها به »تواتا ده دانان «)Tuatha Dé Danann(، فرزندان الهه ی دنو، در اساطیر ایرلندی مربوط می شوند و خواستگاهشان، خدایان پیش از مسیحیت در ایرلند می باشد.وقتی داستان های به جای مانده نوشتهمی شدند، ایرلند به مسحیت گرویدهبود و تواتا ده ها به عنوان شاهان،ملکه ها و قهرمانان گذشته ی دور معرفی می شدند. با این حال، شواهد بسیاری مبنی بر حالت خداگونه ی آنان موجود است. بر اساس توصیفات معروف، لپرکان ها، همقد یک بچه ی کوچک هستند. آنان موجوداتی منزوی اند، عمدتاً به دوختن و تعمیر کفش می پردازند و از شوخی های عملی، خوششان می آید. »ویلیام باتلر ییتس« می گوید ثروت عظیم این موجودات افسانه ای،»از گنجینه هایی است که در زمان های دور هنگام جنگ دفن شده بودند«، گنجینه هایی که توسط لپرکان ها کشف و ضبط شده اند.»مک آنالی«، لپرکان ها را پسر یک»روح پلید« و یک »پری فاسد« می داند که »نه کاملاً خوب هستند و نه کاملاً شرور«. ۱۳( غول )Ogre( کلمه ی Ogre به معنای غول، به احتمال فراوان از Oegrus در افسانه های یونانی گرفته شده که پسر خدای خونریز یونانی هاست. شاید Oegrus بعضی انسان ها را با طلسمخود، به غول تبدیل می کرده است. غول، هیولای بزرگی است انسان نما، بی رحم، شیطان صفتو ترسناک. غول ها در فولکلور و داستان های شاه پریان، موجوداتی هستند که انسان ها را می خورند. آنان در بسیاری از آثار ادبی کلاسیک نیز، حضور دارند. در هنرهای بصری، غول ها به شکل موجوداتیبا سر بزرگ، مو و ریش فراوان، بدن قوی و اشتهای سیری ناپذیر، تجسم یافته اند. واژه ی غول در مفاهیم استعاری به افراد منفوری اطلاقمی شود که قربانیان خویش را استثمار کرده، با آنان رفتاری وحشیانه پیش می گیرند یا نابودشان می کنند. طبق افسانه ی فرانسوی، غول ها ساکن امپراطوری»لوگرز«)Logres( هستند }انگلستان.{ ۱۴( ژیووزونا )Dziwozona( ژیووزوناها یا ماموناها، در افسانه های اسلاو، عفریته های بدسگال و خطرناکی هستند ساکن مرداب ها. می گویند قابله ها، کلفت های پیر،مادرانی که ازدواج نکرده اند، زنانحامله ای که پیش از به دنیا آمدن بچه می میرند و کودکان سر راهی،ممکن است بعد از مرگ، به یکیاز این عفریته ها تبدیل شوند. گاهی اوقات ژیووزوناها مردان جوان را به زورهمراه خویش می برند تا آن ها را شوهر خود کنند. ۱۵( مونو گراند )Mono Grande( مونو گراندها، آمخوارانی دورگه هستندکه نیمی انسان اند و نیمی میمون هایی پرمو، و در آمریکای جنوبی رؤیت شده اند. گفته می شود آن ها نسبت به انسان ها رفتاری تهاجمی دارند و به محض دیدن یک انسان، به وی حمله می کنند، اما ممکن است زنان را برای جفت گیری، باخود ببرند. با این حال وجود مونو گراندها از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است. ۱۶( خون آشام ها)Vampires( خون آشام ها، موجوداتی خیالی هستند که با تغذیه از جوهر حیات زندگان)اغلب به شکل خون(، زنده می مانند. خون آشام ها در بسیاری از فرهنگ ها وجود دارند و قدمتشان به اندازه ی قدمت خود انسان است. آنان موجودات سردی هستند که اگر در معرض نور خورشید قرار گیرند، نابود می شوند. حفره های کنار قبرهابه عنوان نشانه هایی از وجود خون آشام ها قلمداد شده اند. جز خفاش خون آشام، هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر واقعی بودن این موجودات، در دست نیست. ۱۷( تِلِم )Tellem( تلم ها قومی بودند که در پرتگاه باندیاگارا در مالی زندگی می کردند. عده ای از اهالی مالی اعتقاد دارند تلم ها دارای قدرت پرواز بوده اند. گفته می شود آن ها خانه های خود را در پایین پرتگاه ها می ساخته اند. برخی از این ساختمان ها هنوز در منطقه باقی هستند. ۱۸( یِتی)Yeti( یتی یا موجود برفی انسان نمای بدمنظر، در حوالی پهنه ی هیمالیا، واقع در پاکستان و نپال، مسکن دارد. جامعه ی علمی، یتی را تنها یک افسانه می داند، اما این موجود رمزآلود همچنان معروفیت خود را در منطقه حفظ کرده است. یتی موجودی دوپا و قدبلند است که بدنش با موهای بلند سفید پوشیده شده و لباس به تن ندارد. گفته می شودرنگ موهای یتی در برابر نور آفتاب به رنگ قرمز آجری درمی آید. ۱۹( تیاناک )Tiyanak( تیاناک طبق افسانه های فیلیپینی، بهشکل یک کودک ظاهر می شود. اواغلب به شکل یک نوزاد تازه متولدشده درمی آید و در مکان هایی مانند جنگل ها گریه سر می دهد تا توجه مسافران از همه جا بی خبر را به خود جلب کند. وقتی قربانی، بچه را برمی دارد، تیاناک به شکل واقعی خود درمی آید و به او حمله می کند. تیاناک، علاوه بر زخمی کردن قربانیانش، علاقه دارد مسافران را گمراه کند و کودکان را بدزدد. عدّه ای می گویند تیاناک، روح کودکی است که مادرش پیش از تولد او مرده است. این نوزاد در خاک متولد شده و به همین دلیل به این شکل درآمده است. ۲۰( گرگ نما)Werewolf( گرگ نما، انسانی اساطیری است کهمی تواند به شکل یک گرگ، یاجانوری نیمه گرگ و نیمه انسان درآید. این تغییر حالت ممکن است به اراده ی خود شخص صورت گیرد یا این که یک گرگ نما ی دیگر فردی را گاز بگیرد یا چنگبزند. طلسم شدن نیز از دلایل تبدیل شدن به این موجود، محسوبمی شود. این تغییر شکل، معمولاً با قرص کامل ماه در ارتباط است. گفته می شود گرگ نماها قدرت و حواس فرا انسانی و فراحیوانی دارند. ۲۱( فوموریان )Fomorian( در اساطیر ایرلندی، فوموریان نژادی نیمه خداگونه است که در زمان های باستان در ایرلند بوده است. زمانی اعتقاد بر این بود که آنان همچون تیتان های یونانی )Greek Titans(، برتر و بالاتر از خدایان هستند. می گویند آن ها نماینده ی خدایان هرج و مرج و سرشت وحشی هستند، بر خلاف »تواتا ده دانان« که نماینده یخدایان تمدّن انسانی محسوب می شوند. بر طبق برخی افسانه ها، فوموریان ها بدنی به شکل انسانو سری به شکل یک بز دارند. حال آن که بر اساس بعضی افسانه های دیگر، آنان تنها دارای یک چشم، یک بازو و یک پا هستند. البته برخی از فوموریان ها از جمله اِلاثا )Elatha( بسیار زیبا بوده اند. ۲۲( بِلِمیِس )Blemmyes( بلمیس ها، طبق افسانه، اقوامی بودنداز نژاد هیولاهای بی سر)acephalous( که چشم ها و دهانشان روی سینه شان بود. مؤلفین باستان، از کلمه ی آدمخوار)Anthropophagi( برای توصیف بلمیس ها استفاده می کردند، زیرا این هیولاها میل شدیدی به خوردن انسان داشتند. ۲۳( تیکبالانگ )Tikbalang( تیکبالانگ طبق افسانه های فیلیپینی،در کوه ها و جنگل های فیلیپین، بهصورت پنهانی زندگی می کند. اینموجودِ انسان نما، قدبلند و استخوانی است و دست و پایش به طرز نامناسبی بلند است، به حدّی که وقتی چمباتمه می زند، زانوهایش بالاتر از سرش قرار می گیرند. سر و پاهای تیکبالانگ به شکل حیوان است )معمولاً اسب(. به اعتقاد برخی ها، تیکبالانگ، مسافران را می ترساند و آنان را آن چنان گمراه می کند که هرجا بروند و به هر طرف بپیچند، در مسیری غلط قرار می گیرند. ظاهراً این فریبِ او، با برعکس کردن پیراهن، خنثی می شود. ۲۴( اِنکانتادو )Encantado( انکانتادو از افسانه های برزیلی نشأت گرفته است. قلمرو آنان اِنکانت )Encante( نام دارد و در زیر آب هاست. انکانتادوها به شکل نوعی دلفین یا مار آبیِ ساکن آب هایشیرین هستند که قادرند فرم انسانی پیدا کنند. آنان استعداد فراوانی در موسیقی دارند، افسون گرند و به میهمانی ها علاقه نشان می دهند. تغییر شکل این موجودات به انساننادر است و معمولاً شبانه اتفاق می افتند. انکانتادو در فرم انسانی، برای پوشاندن پیشانی برآمده اش، کلاه به سر می گذارد و هنگام تغییر شکل، ناپدید نمی شود. او اغلب، قابلیت های جادویی خاصی را، همچون قدرت هدایت طوفانها و جن زده کردن انسان ها، از خود بروز می دهد. انکانتادوها از روش های مختلفِ کنترل ذهن استفاده می کنند و می توانند باعث بروز بیماری، جنون و حتی مرگ شوند. گفته می شود این موجودات، انسان ها را می دزدند. بسیاری از روستاییان به همین دلیل، شب ها کنار رودخانه ی آمازون نمی روند. عدّه ی زیادی از اهالی آمریکای جنوبی به انکانتادوهااعتقاد دارند و ادعا می کنند این گونه را دیده و با آنان ارتباط برقرار کردهاند.۲۵( آسوانگ )Aswang( آسوانگ که ریشه در فولکلور فیلیپین دارد، موجودی است ذاتاً شیطان صفت و خون آشام گونه. این موجود افسانه ای، موضوع بسیاری از افسانه ها و داستان ها با جزئیات متفاوت است. طبق نوشته های مهاجرنشینان اسپانیایی، آسوانگ حتی در قرن ۱۶ میلادی، جزو وحشت آفرینترین موجودات افسانه ای بوده است. آسوانگ ها، ترکیبی از خون آشام و ساحره هستند و تقریباً همیشه مؤنث اند. گاه واژه ی آسوانگ به تمام انواع ساحره ها، مانانانگال ها)manananggal(، تغییرشکل یابندگان، گرگ نما ها و هیولاها اطلاق می شود. داستان ها و توصیفات مربوط به آسوانگ ها از منطقه ای به منطقه ی دیگر و از فردی به فرد دیگر، متفاوت استو نمی توان یک سری ویژگی های خاص را به آنان نسبت داد. با این حال، آسوانگ می تواند با مانانانگال هم معنی باشد. مانانانگال ها چند ویژگی خاص خود را دارند. آنانهیولاهای بالداری هستند که اگر دور باشند، بال هایشان را با صدای بلند و اگر نزدیک باشند، بال هایشان را به آرامی به هم می زنند. ۲۶( باساجان )Basajaun( در اساطیر باسک، باساجاناک ها، اشباحی هستند ساکن غارها و جنگل ها، که از گلّه های احشام مواظبت میکنند و به انسان ها، مهارت هایی همچون کشاورزی و آهنگری می آموزند. باساجان ها همچنین در اساطیر آراگونی در درّه های تنا )Tena(، آنسو ))Ansó و بروتو )Broto( زندگی می کنند. تصاویر باساجاناک در کلیسای جامع بورگوس )Burgos Cathedral( و صومعه ی سانتا ماریا لا رئال)monastery of Santa María la Real( در ناجرا )Nájera( حکاکی شده است )قرن ۱۵ میلادی(. ۲۷( راکشاسا )Rakshasa( راکشاسا در افسانه های هندو و بودایی، شبحی است اهریمنی یا گناهکار، که از پای خدای آفرینش هندوها به وجود آمده است. راکشاساها گونه ی پرجمعیتی از انسان نماهای فوق طبیعی هستند که گرایشات شیطانی دارند. آنان که جنگجویان قدَری هستند، وقتی سلاح های متداول، مؤثر نمی افتد، به جادوو خدعه متوسل می شوند. این اشباح، می توانند شکل ظاهری خود را تغییر دهند و معلوم نیست شکل واقعی و طبیعیشان دقیقاً چگونه است. راکشاساها به نبش قبر، تسخیر روح انسان و کارهایی از این قبیل، شهرت دارند. ناخن های دستان آنان زهرآلود است و غذایشان، گوشت انسان و غذای مانده می باشد. ۲۸( وندیگو )Wendigo( وندیگو در افسانه های مردم آلگونکویی )Algonquian people( ریشه دارد. وندیگوها اشباحی آدم خوار و بدنهادند که می توانند روح انسانها را تسخیر کنند. همچنین بعضی انسان ها ممکن است به این ارواح پلید تبدیل شوند، به خصوص کسانی که از خوردن گوشت همنوع خویش لذّت می برند. وندیگوها، تجسم شکم بارگی، حرص و آز و افراط هستند. آنان با کشتن یک نفرو خوردن او سیر نمی شوند و همیشه به دنبال قربانیان دیگری هستند. طبقبعضی داستان ها، انسان هایی که بیش از اندازه اسیر حرص و آز می شوند، ممکن است به وندیگو بدلشوند. به این ترتیب، از افسانه ی وندیگو، به عنوان شیوه ای برای تشویق به تعاون و تعادل استفاده می شود. ۲۹( بختک )Incubus( بختک، روح پلیدی است به شکل یک مرد، که بر روی کسانی که خوابیده اند، علی الخصوص زنان، می افتد. گفته می شود بختک می خواهداز این زنان بچه دار شود تا افسانه اش ادامه پیدا کند. طبق داستان ها، بختک ممکن است باعث از بین رفتن سلامتی و حتی مرگ شود. قربانیان بختک، کابوس هایی می بینند که آن ها را از خواب می پراند، یا این که در خواب، دچار فلج می شوند. شاید بختک دلیلی برای بارداری های غیرقابل توضیح باشد. ۳۰( ساسکواچ )Sasquatch( ساسکواچ که بیشتر به بزرگ پایا پاگنده )Bigfoot( معروف است، انسان نمایی است بزرگ و پرمو، که روی دو پا می ایستد. جامعه ی علمی، پاگنده را ترکیبی از فولکلور، فریب و تشخیص غلط می داند تا یک موجود واقعی. بنا به ادعای شاهدان، بزرگ پا، چشمانی بزرگ دارد، استخوان بالایچشمانش برآمده و پیشانی بزرگش، پایین افتاده است. بالایسر او گرد و دارای تیغه ی استخوانی برآمده می باشد، مثل برآمدگی روی سر گوریل نر. گفتهمی شود بزرگ پاها بوی تند بدی دارند، همه چیز خوارند و بیشتر، شب ها بیرون می آیند. برگردان و ویرایش:

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
soheil در تاریخ : 1396/6/11/6 - - گفته است :
شاید بهتر بود هر کدوم رو با کمی فاصله(رعایت فاصله در نوشتار) و یه عکس کوچیک میذاشتین.اینجوری خوندنشون راحتتر بود.


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
نشر آثار احمد عینی زاده #ibodi #ahmadeinizadeh